NATURGAS TIL MARKEDSPRIS
Leverings-betingelser
Leveringsvilkår for ikke-timeaflæste kunder – op til 300.000 m³
INDLEDNING
1.1 Disse vilkår gælder for ikke-timeaflæste skabelonkunder i Danmark med et årligt gasforbrug op til 300.000 m³.
1.2 Vilkårene er gældende for indgåelse af aftaler om levering af naturgas mellem FRI Energy A/S, CVR.nr. 36927208 (herefter kaldet
Leverandøren) og aftageren af naturgas (herefter kaldet Kunden).
Vilkårene udgør – sammen med den af Leverandøren fremsendte ordrebekræftelse og/eller kontrakt – en integreret del af parternes aftalegrundlag.
1.3 Leveringsvilkårene opdateres løbende, og de til enhver tid gældende vilkår kan findes på Leverandørens hjemmeside
fri-energy.dk. Når der i det følgende refereres til priser, gebyrer og lignende, fremgår de gældende satser for disse på Leverandørens hjemmeside eller af kontrakten, der er indgået mellem Kunden og Leverandøren. Kunden er forpligtet til løbende at holde sig orienteret om ændringer af leveringsvilkårene.
2. KONTRAKTFORHOLD OG -OMFANG
2.1 Nedenstående leveringsvilkår finder anvendelse for levering af naturgas fra Leverandøren til Kunden. Leveringsvilkårene er gældende for samtlige leverancer af naturgas fra Leverandøren. Levering af naturgas sker via det eksisterende naturgasnet i Kundens forsyningsområde. Leveringen omfatter kun de i kontrakten beskrevne aftagepunkter. Leveringen af naturgas skal til en hver tid opfylde de gældende kvalitetsspecifikationer, som fremgår af gasreglementet.
2.2 Nærværende leveringsvilkår udgør en integreret del af parternes aftalegrundlag. Forhold som er uomtalt i den af Leverandøren fremsendte ordrebekræftelse/kontrakt reguleres således i henhold til indholdet i disse leveringsvilkår.
2.3 Indgåelse af en kontrakt mellem Kunden og Leverandøren kan ske ved kundens accept af den fremsendte ordrebekræftelse/kontrakt. Accept kan ske ved fysisk eller digital signering, ved bekræftelse pr. email eller mundtlig godkendelse af ordrebekræftelsen/ kontrakten.
2.4 Er aftalen mellem Kunden og Leverandøren indgået for en bestemt periode, fremgår dette af kontrakten. Såfremt kontrakten er indgået for en bestemt perioden, er kontrakten uopsigelig i kontraktperioden. Aftalen er fortløbende og fornys automatisk ved udløb af kontraktperioden jf. leveringsvilkårenes afsnit 11.
3. MÆNGDE OG MÅLEDATA
3.1 Forbruget måles af distributionsselskabet, hvis målinger og måleudstyr danner grundlag for afregning mellem Kunden og
Leverandøren. Hvis måledata ikke foreligger eller er behæftet med fejl, afregnes forbruget skønsmæssigt ud fra Kundens forbrugsprofil.
3.2 Har Kunden eller Leverandøren mistanke om, at de foretagne målinger ikke er korrekte, har begge parter ret til at rette henvendelse til distributionsselskabet. Kunden er forpligtet til at informere Leverandøren om forhold, som er afgørende for afregning af forbruget. Informerer Kunden ikke straks Leverandøren om observerede uregelmæssigheder, er Leverandøren berettiget til, for Kundens regning, at anmode distributionsselskabet om at aflæse måleren.
4. KUNDENS OPLYSNINGSPLIGT OG LEVERANDØRENS BEHANDLING AF PERSONOPLYSNINGER
4.1 Kunden skal ved kontraktindgåelsen give Leverandøren oplysning om Kundens fulde navn, CVR- eller CPR-nummer, eventuelle EAN-nummer, installationsadresse, GSRN-/aftagenummer, telefonnummer og mailadresse. Kunden skal efter Leverandørens anmodning dokumentere oplysningernes rigtighed, ligesom Kunden – efter påkrav – er forpligtet til
at dokumentere, at kontaktperson/kontaktpersonerne har fuldmagt til at indgå aftaler på vegne af Kunden. Samtidig giver Kunden Leverandøren ret til at indhente stamoplysninger/forbrugsoplysninger hos Kundens distributionsselskab. Sker der ændringer i de angivne kundeoplysninger, skal disse straks meddeles skriftligt til Leverandøren.
4.2 Leverandøren behandler og opbevarer almindelige oplysninger om Kunden i det omfang, det er nødvendigt for opfyldelsen af leveringsaftalen. Oplysningerne omfatter blandt andet navn, installationsadresse, telefonnummer og andre kontaktdata. Kunden giver samtykke til, at Leverandøren må videregive oplysninger om Kundens kontaktdata til andre virksomheder, som Leverandøren er nært forbundet med. Kunden giver desuden samtykke til, at Leverandøren må kontakte
kunden i forbindelse med tilfredshedsundersøgelser, markedsføringstiltag og lignende.
5. LEVERINGSTIDSPUNKT
5.1 Startdato for levering fremgår af kontrakten. Normalt begynder leveringen 1. gasdøgn i en måned.
6. FAKTURERING OG AFREGNING
6.1 Kunden modtager to fakturaer: Én fra Leverandøren for det faktiske naturgasforbrug, transport i transmissionsnettet, lager og moms og én fra distributionsselskabet for distribution af naturgas, skatter, afgifter og moms. Hertil kommer eventuelle gebyrer.
6.2 Endelig afregning for månedsaflæste aftagepunkter sker efter faktisk forbrug pr. måned og afregnes månedsvis. Endelig afregning
for årsaflæste aftagepunkter sker årligt, når aflæsningsdata fra distributionsselskabet modtages.
6.3 Løbende afregning sker som månedlig aconto betaling (ordinær aconto-fakturering). Ordinære acontobeløb beregnes på baggrund af Kundens skønnede årsforbrug sat i forhold til en forbrugsskabelon, som angiver det forholdsmæssigt forventede forbrug den aktuelle
måned.
6.4 Forud for leveringsstart fakturerer Leverandøren Kunden et grundaconto beløb. Grund-acontobeløbet beregnes som tre måneders
gennemsnitligt forbrug sat i forhold til Kundens skønnede årsforbrug, der indledningsvist vurderes ud fra en profil af Kundens størrelse og virksomhedstype m.v. Grund-acontobeløbet kan i visse tilfælde ansættes højere af Leverandøren. I så fald fremgår dette af
kontrakten.
6.5 For lidt eller for meget indbetalt acontobeløb forrentes ikke i perioden forud for endelig afregning.
6.6 Er der en begrundet formodning om, at Kunden ikke kan opfylde sine betalingsforpligtelser efter kontrakten, skal Kunden på
Leverandørens forlangende stille sikkerhed svarende til 3 måneders forbrug. Sikkerhedsstillelsen skal stilles straks efter Leverandørens
fremsendelse af påkrav herom og skal ske i form af en betingelsesløs anfordringsgaranti fra et pengeinstitut eller i form af kontant
deponering hos Leverandøren. Såfremt Kunden ikke stiller behørig sikkerhed senest 2 hverdage efter modtagelse af påkrav, er
Leverandøren berettiget til at standse leveringen af naturgas til Kunden.
7. PRIS OG BETALING
7.1 Er pris aftalt særskilt mellem Kunden og Leverandøren, fremgår prisen af kontrakten mellem parterne. Er der ikke aftalt en særskilt
pris, gælder de til enhver tid gældende priser for Leverandøren, som findes på Leverandørens hjemmeside fri-energy.dk.
7.2 Priser på produkter med variabel prissætning følger de månedsvist gennemsnitlige priser på Gaspoint Nordic/Gas Transfer Facility
(GPN/GTF) med tillæg af handelsomkostninger og dækningsbidrag, og de fastsættes én gang om måneden for seneste hele kalendermåned. Priserne angives inkl. tillæg af transport i transmissionsnettet og lager og ekskl. moms.
7.3 Prisen på produkter med prisloft kan ikke overstige det i kontrakten anførte loft inkl. transport i transmissionsnettet og lager med tillæg af moms. Et prislofts eventuelle ikrafttræden beregnes på baggrund af Kundens gennemsnitspriser i kontraktperioden. Prisloftet gælder så længe den gennemsnitlige spotpris (Day ahead- og weekendprisen i Danmark) ikke overstiger Referenceprisen som er 8,00 jr./m3 gas ekskl. moms. (10 kr./m3 gas inkl. moms). Herefter tillægges differencen mellem Referenceprisen og den gennemsnitlige spotpris til prisloftet. Efter udløb af kontraktperioden afregnes den leverede gas i forhold til de til enhver tid gældende priser, som fremgår af Leverandørens hjemmeside fri-energy.dk.
7.4 Priser på produkter med fast pris fastsættes ved indgåelse af kontrakten og er gældende i hele kontraktperiodens løbetid. Priserne
angives inkl. tillæg af transport i transmissionsnettet og lager og ekskl. moms. Den faste pris gælder så længe den gennemsnitlige spotpris (Day ahead- og weekeprisen i Danmark) ikke overstiger Referenceprisen som er 8,00 kr. /m3 gas. ekskl. moms. (10 kr. /m3 gas
inkl. moms). Herefter tillægges differencen mellem Referenceprisen og den gennemsnitlige spotpris til den faste pris. Efter udløb af
kontraktperioden afregnes den leverede gas i forhold til de til enhver tid gældende priser, som fremgår af Leverandørens hjemmeside
fri-energy.dk.
7.5 Der forekommer abonnementsbetaling på levering af naturgas, hvilket opkræves månedsvis. Abonnementsbetalingen er en
omkostning, som opkræves udover det faktiske forbrug m.v.
7.6 Der opkræves gebyrer i forbindelse med betaling af fakturaer. Gebyrernes størrelse afhænger af Kundens valgte betalingsmetode.
7.7 Moms og andre offentlige afgifter følger egne reguleringsnormer, således at ændringer i form af stigninger eller fald i disse afgifter mv. medfører tilsvarende ændringer i Kundens priser. Øvrige afgifter og gebyrer reguleres løbende af Leverandøren.
7.8 Fakturaers forfaldsdato – uanset fakturaart – fremgår af hver enkelt faktura. Aconto-fakturaer forfalder normalt til betaling inden
påbegyndelse af den periode, fakturaen omfatter.
7.9 Sker betaling efter sidste rettidige betalingsdato, er Leverandøren berettiget til at kræve renter i henhold til Renteloven. Renterne
beregnes fra tidspunktet for fakturaens forfaldsdato og indtil betaling sker. Leverandøren opkræver gebyr ved fremsendelse af
rykkerskrivelser.
7.10 Overskrides betalingsfristen for rykkerskrivelsen, kan dette medføre varsling af inkasso og opsigelse af aftalen. Manglende
betaling vil medføre, at sagen vil blive overgivet til inkasso, og at der vil ske afbrydelse af leveringen af naturgassen. Hvis udøvelsen af retten til at afbryde leveringen af naturgassen træder i kraft, bortfalder Kundens betalingspligt ikke. Har Leverandøren afbrudt leveringen som følge af Kundens misligholdelse, er Leverandøren ikke forpligtet til at genoptage leveringen, før Kunden har betalt alle skyldige terminer, renter, gebyrer og omkostninger samt stillet behørig sikkerhed for fremtidige leverancer.
8. FLYTNING
8.1 Ved flytning til anden adresse er Kunden forpligtet til straks at meddele dette skriftligt til Leverandøren. Meddelelse om flytning skal
ske i overensstemmelse med reglerne for opsigelse af kontrakten, herunder vedrørende varsel m.v.
8.2 Flytning af kontrakten forudsætter, at levering på Kundens nye adresse er mulig, og at Kunden ikke er i restance.
8.3 Såfremt medflytning af kontrakten til Kundens nye adresse ikke er mulig, betragtes meddelelsen som en opsigelse af leveringsaftalen.
8.4 Kunden hæfter i forbindelse med flytning for forbrug på kontraktens oprindelige installationsadresse, indtil det tidspunkt
hvorpå Leverandøren kan udtræde af eventuelle forpligtelser over for distributionsselskabet m.fl., forudsat at Leverandøren foranlediger
leveringsophør uden unødigt ophold fra tidspunktet for Kundens meddelelse om flytning.
9. KUNDENS MISLIGHOLDELSE
9.1 Hvis Kunden misligholder sine forpligtelser i henhold til kontrakten, har Leverandøren ret til at ophæve kontrakten med øjeblikkelig virkning. Som misligholdelse betragtes blandt andet (ikke udtømmende) Kundens manglende opfyldelse af sine betalingsforpligtelser, levering af fejlagtige oplysninger og manglende oplysninger om væsentlig ændring i forventet forbrug m.v.
9.2 Hvis distributionsselskabet eller den systemansvarlige afbryder eller begrænser leverancerne til Kunden som følge af forhold, som
ikke skyldes Kunden, betragtes dette ikke som misligholdelse af kontrakten.
9.3 Leverandøren er berettiget til at kræve depositum eller anden form for sikkerhed for fremtidige betalinger, hvis det skønnes, at der er risiko for, at Kunden kommer i restance eller at betalingskrav bliver uerholdelige.
9.4 Leverandøren er berettiget til at opkræve gebyr for at genoptage leveringsaftalen
10. LEVERINGSHINDRINGER OG FORCE MAJEURE
10.1 Leverandøren er ikke ansvarlig for skade eller tab som følge af fejl og afbrydelser på nettet.
10.2 Leverandøren er endvidere ikke ansvarlig for tab eller skade som følge af indskrænkninger eller begrænsninger pålagt af distributionsselskabet, den systemansvarlige eller tredjepart.
10.3 Leverandøren er fri for ethvert ansvar for manglende opfyldelse af sine forpligtelser i henhold til parternes aftale, såfremt opfyldelsen er blevet umulig eller urimelig vanskelig på grund af begivenheder, som ligger uden for Leverandørens kontrol.
10.4 Leverandøren er ikke på nogen måde ansvarlig for Kundens direkte eller indirekte tab, såfremt manglende opfyldelse af parternes
aftale kan henføres til hardship, force majeure eller lignende situationer, herunder men ikke begrænset til krig, ildsvåde, strejke, lockout, vareknaphed samt usædvanlige naturbegivenheder m.v.
11. ERSTATNINGSANSVAR
11.1 Parterne er ansvarlige efter dansk rets almindelige regler, med mindre der i disse leveringsvilkår og/eller i den skriftlige ordrebekræftelse/kontrakt er anført vilkår, som afviger fra dansk rets almindelige regler. Leverandørens ansvar er begrænset således, at der kun kan rettes et krav mod Leverandøren i de situationer, hvor Leverandøren har handlet groft uagtsomt eller forsætligt. Leverandøren kan aldrig gøres ansvarlig for tabt avance, driftstab, tab af data eller andet indirekte tab.
11.2 Hvis intet andet fremgår af kontrakten er Leverandørens ansvar begrænset til det vederlag, som Kunden har betalt for 6 måneders
abonnement.
12. OPSIGELSE AF OG ÆNDRINGER I KONTRAKTEN
12.1 Kontrakten er uopsigelig for Kunden i kontraktperioden, som fremgår af kontrakten. Kundens opsigelse kan ske ved anvendelse af
formular på Leverandørens hjemmeside.
12.2 Såfremt Kunden ønsker at udtræde af kontrakten før kontraktperiodens udløb, forudsætter dette Leverandørens skriftlige accept heraf. Ophævelse af kontrakten før kontraktperiodens udløb indebærer, at Kunden skal betale et ekspeditionsgebyr samt en erstatning dækkende Leverandørens omkostninger og/eller mistede fortjeneste ved, at kontrakten ikke gennemføres til kontraktperiodens udløb.
12.3 Ønsker Kunden væsentlige ændringer i den indgåede kontrakt, forudsætter disse Leverandørens skriftlige accept. Ændringer i kontraktens produkt kan alene træde i kraft med virkning fra første gasdøgn i en måned.
12.4 Aftalen mellem Kunden og Leverandøren er fortløbende. Såfremt Kunden ikke ønsker at fortsætte aftalen, skal Kunden
meddele dette skriftligt til Leverandøren senest 2 måneder før kontraktperiodens udløb.
12.5 Har Kunden ikke med gældende varsel opsagt aftalen, vil aftalen automatisk og uden varsel fornyes, således at den i størst muligt
omfang er identisk med den udløbne kontrakt, for så vidt angår produkttype, aftalens løbetid og prissætning. Vilkårene for den fornyede kontraktperiode fastsættes dog under hensyntagen til de aftaler, Leverandøren aktuelt tilbyder nye kunder, og Leverandøren er berettiget til at ændre prisen for den fornyede periode, således at prisen fastsættes til den pris, som fremgår af Leverandørens hjemmeside fri-energy.dk.
12.6 Ved opsigelse af parternes aftale opgør Leverandøren parternes mellemværende og foretager refusion eller opkrævning af et eventuelt differencebeløb, forudsat at dette overstiger DKK 25,00. Ved kontraktens ophør er Kunden forpligtet til at indfri ethvert
tilgodehavende, som tilkommer Leverandøren.
12.7 Leverandøren er berettiget til uden varsel at opsige en kontrakt uanset årsag hertil, såfremt opsigelsen finder sted forud for leveringsstart.
13. ÆNDRING AF KUNDEVILKÅR
13.1 Leverandøren forbeholder sig ret til at ændre de til enhver tid gældende kundevilkår. Ændringer der væsentligt forringer Kundens
vilkår skal meddeles skriftligt til Kunden med 30 dages forudgående varsel.
13.2 Ændringer af begunstigende karakter overfor Kunden, f.eks. prisreduktioner eller ændringer som følge af pålæg fra offentlige
myndigheder, ændret lovgivning eller lignende kan gennemføres øjeblikkeligt og uden forudgående varsel.
14. FORTRYDELSESRET
14.1 For forbrugere, som hovedsageligt køber naturgas til ikkeerhvervsmæssig anvendelse, jf. også § 4a i købeloven, gælder en fortrydelsesret. Forbrugeren, som ønsker at gøre brug af sin fortrydelsesret, skal inden for en frist på 14 dage fra datoen på ordrebekræftelsen meddele dette skriftligt til Leverandøren. Erhvervskunder har ingen fortrydelsesret. Hvis forbrugeren har givet
samtykke til, at levering af naturgas i henhold til aftalen kan påbegyndes, inden fortrydelsesfristens udløb, bortfalder fortrydelsesfristen, når leveringen påbegyndes.
15. TVISTER OG KLAGER
15.1 I tilfælde af tvist mellem Kunden og Leverandøren om forhold, der udspringer af kontrakten, kan Kunden indgive en klage skriftlig til
Leverandøren. Leverandøren træffer afgørelse i sagen hurtigst muligt og som udgangspunkt senest 3 måneder efter indgivelse af klagen.
15.2 Såfremt tvisten ikke kan løses direkte mellem Kunden og Leverandøren, skal sagen indbringes for de danske domstole med Retten i Aarhus som første instans. Dansk ret er til enhver tid gældende for forhold, der udspringer af nærværende leveringsvilkår og øvrige
aftalegrundlag mellem Kunden og Leverandøren. Dansk international privatret finder ikke anvendelse. Gældende fra den 1. juli 2021.
FRI Energy A/S
Byvej 12
8370 Hadsten
Cvr.nr. 36927208
VI ER FRI ENERGY
Fri Energy A/S er etableret i 2015, og som vores navn indikerer, er vi et helt uafhængigt energiselskab.
Vi er således hverken helt eller delvist ejet af store, kommercielle virksomheder på markedet, kommuner eller andre aktører.
INTROGAS
Hos Fri Energy tilbyder vi Introgas til alle nye kunder. Du kan læse mere om produktet og se prisen her:
BLIV KUNDE
Vi behøver kun ganske få informationer og en tilladelse fra dig, så klarer vi skiftet til Fri Energy som din nye naturgasleverandør: